Sportfiskebloggen

I den här bloggen får du följa två unga grabbar på deras fiskeäventyr genom Sverige. Vi är för det mest inriktade på jerkbaitfiske. Vi har också precis börjat tillverka våra egna jerkbaits och vi kommer gå igenom hur vi gjorde genom att ladda upp guider. Detta på grund av att vi själva inte hittade några när vi behövde dem! Hoppas vi har fångat ert intresse! Markus&Josef

Betesbyggnad del 3!

Kategori: Betesbyggnad

 
Vi gör våra egna öglor och de håller alldeles perfekt! Vi tar rostfri ståltråd (tjocklek ~ 1.0 mm - 1.5mm) som vi tvinnar med hjälp av en skruvögla och en borrmaskin. Vi viker ståltråden på mitten och sätter båda ändarna i ett skruvstäd. Sedan sätter tvinnar vi bara med borrmaskinen.
 
 
Borra ett hål där du vill ha en krok eller din tafts. Välj ett borr med ungefär samma radie som din tvinnade ståltrådsögla. Dra sedan på lite epoxy på öglans skaft och tryck ner den i hålet! Låt detta torka ett litet tag.
 
 
Nu är det dags för lite lack. Detta för att skydda trädet utifall det skulle gå hål på lacken och för att jämna ut betets yta utifall det skulle finnas ojämnheter. Vi lägger TVÅ lager lack.
 
 
 
Sätt sedan betet i torkhjulet och vänta tills lacken har stelnat! Guide på hur jag byggde torkhjulet kommer snart läggas upp på bloggen!
 

Kommentarer

  • Daniel säger:

    Hej!

    Tack för en bra guide, kommer att nypa ett och annat när jah väl börjar med mina beten, men hur gjorde du ditt torkhjul?

    2013-10-09 | 13:28:47
  • Johan säger:

    Tjena! Ditt torkhjul ser rätt simpelt ut att bygga. Till skillnad mot andra jag setr. Kan du inte lära oss andra som du lovat!? :)

    2014-01-07 | 15:18:15
  • Anonym säger:

    Hejsan! Jag pluggar förnärvarande och bor inte kvar hemma där jag har alla prylar!

    Torkhjulet är simpelt att bygga! I grund och botten är det en diskokulamotor som driver runt en stav med hål i. Axlarna är ca 2 mm stålpinne som jag har förankrat i en stav. Dock rekommenderar jag inte detta torkhjul då det under större vikt tenderar att axeln snurrar utan att själva hjulet snurrar runt.
    Hitta någon annan som har gjort en seriösare konstruktion, bättre i längden!

    Skitfiske! :)

    2014-01-07 | 23:38:26

Kommentera inlägget här: